„Ingyen vagy pár ezer forintból hatalmas sikert lehet elérni”

Sok olyan „okosság” terjed a neten, amely arról szól, hogyan lehet felhúzni hirdetési költség nélkül akár hetek, hónapok alatt milliós árbevételű vállalkozásokat. Az igazság pedig: sehogy!

Na jó, egy lehetőséged van: ha SEO kiválóság vagy, akkor fel tudod építeni azt a folyamatot, amin keresztül fokozatosan több és több organikus – azaz ingyenes – látogatód lesz, akiket ügyesen vásárlóvá konvertálhatsz. Ez esetben valóban lehet hirdetési költség nélkül bevételeket generálni és fokozatosan egyre több bevétellel rendelkező sikeres vállalkozást építeni 1-3 év alatt. (2 ismerősöm megtette.)

Te SEO kiválóság vagy? Ha igen, akkor fantasztikus, de kérdés, mennyi időre elegendő pénzügyi tartalékod van addig, amíg beérik a SEO tevékenységed és elkezd a munkád bevételt termelni?

Ha nem vagy SEO kiválóság, akkor meg kell kérned valakit, aki az. Az pedig máris költség.
Plusz van még 2 nehézség azzal, ha egy piaci bevezetés előtt álló termékedet csak SEO-val akarod értékesíteni:

  1. Baromi lassan derül csak ki, hogy a terméked kell-e bárkinek. A SEO egy türelmet igénylő tevékenység. Eltelhet fél vagy akár 1 év is, mire lesz annyi marketing adatod, amiből kiderül, megvásárolják-e a termékedet. Hirdetési kampánnyal 1-2 hónap alatt le tudod zongorázni ugyanezt. Ha esetleg sikertelen a kampányod és alig van eladás, a megfelelő mennyiségű marketing információból le tudod vonni a következtetéseket és fejleszthetsz ott, ahol kell.
  2. Ha olyan egyedi a terméked, amire vagy amivel kapcsolatban még nem igazán keresnek rá, nem fogsz tudni senkit a SEO segítségével a weboldaladra vinni.

A „néhány ezer forintos” elmélet szerint ki kell tenni egy posztot, azt kiemelni 5-10 000 forinttal és ennyi elég is, jönnek a vásárlók. Nem fognak jönni. Kis matekkal ugyanis kiderül, hogy mondjuk 10 000 forintból, átlag 50 forintos CPC-vel – ami egész tűrhető – 200 látogatód lesz. Ha vesszük egy sikeresnek mondható átlag impulzus vásárlási 1%-os konverziós arányt, akkor 2 vásárlód lesz. Konverziós költség 5000/vásárló. Ehhez minimum 25 -30 000 forintos saját gyártású terméked kell, hogy legyen, máskülönben biztos, hogy nem jön ki a matek. Ez viszont a Mo-i átlag impulzus-vásárlási összeg (1-1990 forint, felső határ 4990 forint) felett van jóval, ezért a konverziós arányod sem lesz 1%.

Összegezve a fentieket, jobb ha nem dőlsz be a hamis, olcsó sikerrel kecsegtető „elméletek”-nek. A termékvalidáció bizony az első lépés, amire muszáj és meg is éri pénzt befektetned! Javaslom, hogy különíts el hirdetési költséget, találd meg a megfelelő célzási lehetőségekkel bíró online marketing csatornákat és hirdess! Persze előtte azért csinálj egy Landing Page-et és alakítsd ki a vásárlási folyamatot, hogy akinek megtetszik a terméked, azonnal megvehesse.

Az összegyűjtött marketing adatokat elemezd, vond le a konklúziót, fejlessz és a javításokkal támadj újra!

„Van egy tuti termékem, ezt mindenki venni fogja”

Múltkor az egyik hirdetésünknél hosszas eszmecserét folytattam valakivel, aki jelezte, hogy van egy bevezetés előtt álló tuti terméke. Kifejtette azt is, hogy szerinte mi nem vállalunk igazi kockázatot azzal, hogy csak olyan cégek termékeivel foglalkozunk, amelyek már legalább 1 éve a piacon vannak. Úgy gondolja, akkor lenne igazi a Jutalékos-Partneri szolgáltatásunk, ha még a piaci bevezetés előtt megnéznénk a terméket és ha látunk benne fantáziát, akkor beletesszük a marketing munkát és a marketing költséget is.

Természetesen az első kérdésem az volt, hogy ebből a tuti termékből mennyit adott el előrendeléssel és megvalósult fizetéssel. A válasz: „Tulajdonképpen semennyit!” Megkérdeztem azt is, hogy vezetett-e már be terméket a piacra. Válasz: „Ahogy vesszük.” Ekkor éreztem, hogy felesleges további diskurzust folytatnunk a témáról.

Jöjjön a lényeg: amíg egy termékből egyetlen darab sem kelt el, az nem tuti termék, csak egy ötlet, aminek a piaci értéke abban a pillanatban éppen nulla. A „tutiságot” a piac dönti el. Ha megveszi 10, 20, 100, 1000 ember, akkor már jó úton haladsz és akár sikeres is lehetsz vele.

Tehát, ha van egy tuti termék ötleted, akkor valósítsd meg és menj végig azokon a lépéseken, amelyeket az előző részben „Összegezve a fentieket…” részben összeszedtem. Azok végrehajtása után kiderül a „tutiság faktor”.

„Nem dobom még piacra a termékemet, mert még tökéletesítenem kell. Ha már kész, akkor biztos siker lesz.”

Eszméletlen mennyiségű energiát, időt és ami a legijesztőbb pénzt ölnek bele egyes vállalkozók egy ötletbe, álomba, amiről azt sem tudják, hogy bárki megveszi-e. Ha nézted a Cápák között című műsort, akkor elszörnyedhettél Te is a cápákkal együtt, hogy voltak, akik 100 milliót meghaladó összeget költöttek el és még nem mutatták meg a terméküket a nagyközönségnek. Ez életveszélyes! Képzeld el, piacra dobja és megbukik a termék. Értelmetlen dologra fecsérelt el éveket és egy vagyont.

Ez valójában önmagának fejlesztés. Ennek semmi értelme nincs! Ha van egy jól körülhatárolt terméked*, akkor legyen elég jó ahhoz, hogy megmutathasd a célközönségednek. Ebből tudni fogod, hogy megveszik vagy nem. Ha nem, akkor kérdezd meg tőlük, miért nem. A válaszból tudni fogod, milyen irányban és módon kell továbbfejlesztened a termékedet ahhoz, hogy a második nekifutásra már sikeresebb legyen.

Gondolj a Windowsra! Az első verziója elég gagyicska volt. Mostanra már egész használható. Bill Gates mondta – nem szó szerint idézem – kidobtam a Windowst a piacra és utána 30 évig javítottam. Egész sok pénzt keresett vele.

Még egy fontos dolog: a terméked nem Neked kell, hogy tetsszen, ezért felesleges a tökéletességig csiszolgatnod. A családod és a barátaid véleménye sem számít, mert ők úgyis támogatólag állnak mögötted. Ettől még simán megbukhat a terméked.

* olyan termék, amely meghatározott piaci szegmens valós vagy feltételezett vágyát, igényét elégíti ki és nyereséget termelő vállalkozást építhetsz rá.

„Az én termékem jobb, mint az összes többi piacon lévő, ezért garantált a siker”

Kérdés: ki szerint jobb? Ha Te, a csapatod vagy a környezeted gondolja így, akkor könnyen meglepetés érhet. Ebben az esetben is kizárólag a célcsoportod véleménye számít. Ráadásul ők szubjektívan, a saját érzéseik alapján fogják megítélni a terméked, ami távol áll az objektivitástól.

Ezért, ha például egy az „enyém jobb termék, mint a többi, vedd inkább ezt” kampánnyal támadsz, könnyen negatív fogadtatásban részesülhetsz. Abban a kategóriában, ahová be kívánsz furakodni már megvan a célcsoportod fejében a felállított rangsor és ő pontosan meghatározta, hogy melyik a legjobb. A kampányod olyat fog állítani, ami az ő értékítéletével ellentétes. Ráadásul az emberek nem szeretik, ha valaki meg akarja nekik mondani, hogy miről hogyan gondolkozzanak. Ezzel öngólt lősz.

A termékednek nem jobbnak, hanem MÁSNAK kell lennie! Ez az, amire felfigyel a célcsoportod és ki tudsz a termékednek sajátítani egy kategóriát vagy egy szót a fejében. Ez egy hatalmas előny.

Amikor tavaly piacra dobtuk saját termékünket a Szaloncukkert – „mindenmentes” szaloncukor – ez a másság volt a sikerünk alapja. A terméket picit megkésve, november közepén vezettük be. Ha 30-50 dobozzal adtunk volna csak el belőle, akkor sem szólhattunk volna semmit, hiszen hatalmas gyártókkal szálltunk harcba a célcsoport kegyeiért.

De nagyon jól megkülönböztethetően mások voltunk:

  • Leszűkítettük a célpiacot azokra az egészségtudatos édesanyákra, akiknek az összetevők az elsődleges preferencia és keresik a glutén, laktóz- és tejszármazék, valamint cukormentes szaloncukrot.
  • A 4 ízből 2 teljesen cukormentes volt. (Ilyen termékből rajtunk kívül csak 1 volt a piacon, az is egyetlen ízben.)
  • Teljesen más dobozba csomagoltuk a terméket, mint az összes piaci szereplő.
  • A Szaloncukker olyan név, ami szinte szaloncukor, de mégsem az. Könnyen megjegyezhető és megtapadó.
  • Lényegesen drágább volt a mentes kategóriában található összes szaloncukornál.

Mindennek a „másságnak” volt köszönhető, hogy az emberek kíváncsiak voltak rá és a rendelkezésre álló pár röpke hét alatt online és viszonteladókon keresztül (a 30-50 doboz helyett) 699 dobozzal adtunk el belőle. Persze az eladás csak félsiker, ennél sokkal fontosabb volt a termékkel való kapcsolatba kerülés – megkóstolás – után kapott rengeteg pozitív vásárlói visszajelzés.

Ne félj a visszajelzésektől, az ugyanis a sikered egyik katalizátora!

Sok vállalkozó retteg a piaci visszajelzéstől:

  • Mit mondanak a vásárlók?
  • Mit mondanak a konkurensek?
  • Mit mondanak a szakértők?

Az első a legfontosabb. Idd a vásárlóid és a majdnem-vásárlóid szavait! Ezek ezerszer többet érnek, mint egy piackutatás. Egy tanács: mindig megvalósult, kipróbálható dolgokkal kapcsolatban kérj visszajelzést. A „mit szólnál, ha…” kérdések nagyon tévútra visznek.

A konkurensek véleménye nem, a reakciójuk viszont nagyon is számít. Lépnek-e bármit az új termékeddel kapcsolatban? No és persze, veszel-e el tőlük nagy mennyiségben vásárlókat? Utóbbinál már tudhatod, hogy jó úton haladsz.

Mi a helyzet a szakértők véleményével? Gondolj rá úgy, mintha nem is létezne!

Van egy elképesztően jó terméked?

Olyan elképesztően jó terméket keresünk, amelyet a Te szakmai – és a mi online marketing tudásunk egyesítésével, a maximális üzleti lehetőséget hozhatjuk ki belőle.
 
A Te terméked ilyen?