A piackutatás hiánya mikro – és kisvállalkozásokban

A mikro – és kisvállalkozások leggyakoribb marketing és üzletfejlesztési hiányosságai cikksorozatom első része, a piaci homályban címmel arra utal, hogy a cégek milyen gyakran elhanyagolják a piackutatást.

Meglepődve tapasztaltam, hogy sok cégvezető piaci ismerete kimerül abban, hogy fel tudja sorolni a 3-4 legfőbb konkurensét. Ez persze elég ahhoz, hogy jó termékekkel, jó kiszolgálással, jó kommunikációval folyamatosan növekedjen a cég, ám amikor az eredmények stagnálni kezdenek, akkor átfogó piaci ismeretek nélkül esély sincs arra, hogy új lendülettel tovább meneteljen a vállalkozás.

Te mennyire ismered a piacodat?

Íme egy gyors önellenőrző lista:

– Mekkora a piacod mérete?

– Milyen a piacod eloszlása?

– Kik a piacod szereplői?

– Mekkora a kereslet a terméked iránt?

– Bővül vagy szűkül a piacod?

– Kik a konkurenseid?

– Mi a missziójuk, miértjük?

– Hogyan pozicionálják magukat?

– Milyen termékekkel próbálják elérni a piaci szegmentumodat?

– Milyen áron és milyen kiszerelésben adják a terméküket?

– Milyen módon érhető el a termékük? (disztribúció, amennyiben releváns)

– Hogyan kommunikálják az általuk teremtett értéket?

– Mi az erősségük?

– Mi a gyengeségük?

– Milyen piaci információkkal találkozik a piaci szegmentumod?

+ 1 dolog, amit a részletes kifejtésnél találsz

Ha az összes kérdésre csípőből tudsz válaszolni, akkor jár Neked az elismerés és a ritka kevesek közé tartozol! Ha azonban úgy érzed, vannak számodra homályos részek a piacodon, érdemes tovább olvasnod.

Mekkora a piacod mérete?

A piacod méretét úgy tudod meghatározni, hogy összeadod a Te és valamennyi konkurensed éves árbevételét. Így megkapod azt az összeget, amelyet a vásárlók elköltenek arra a kategóriára, ahol jelen vagy. Ez gyakran nehéz, mert ha például Te csak egy adott termékkategória specializálódsz, amit viszont a szupermarketek is árulnak, akkor az ő árbevételükből nem tudod megállapítani, mekkora hányadot tesz ki a Tieddel azonos termékkör.

Ilyen esetben érdemes statisztikákat keresned az interneten – pl. ksh.hu, statista.com, üzleti újságok piaci jelentései – hogy megbecsülhesd a piac méretét.

Miért van erre szükség? Azért, hogy lásd milyen piaci részesedés mellett, mekkora árbevételre számíthatsz. Ebből ki tudod kalkulálni mekkora árbevétel szükséges ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat és álmaidat.

Milyen a piacod eloszlása?

Amennyiben rendelkezésedre állnak a konkurenseid árbevételeiről szóló adatok, érdemes egy piaci erőviszony diagramot készítened, hogy lásd, hol állsz a versenyben, illetve hogyan oszlik el a piacod.

Miért van erre szükség? Azért, hogy tökéletesen tisztában legyél az erőviszonyokkal, illetve évről-évre nyomom tudd követni piacod eloszlásának alakulását.

Kik a piacod szereplői?

Gyakori hiba, hogy a cégek 3 szereplős piacban gondolkoznak: ők, a vásárlók és a konkurensek. A versenytársaknál további pontatlanság szokott lenni, hogy csak azt tekintik a cégek ellenfélnek, aki pont ugyanazzal foglalkozik, mint ők. Ám egy pizzázó ebédidőben nem csak a környék többi pizzázójával versenyez az éhes szájakért, hanem olyan étteremmel és akár pékséggel is, amely kb. 0,5-1 km átmérőjű körben elérhető. (Olyan pizzázóra gondolok, ahol van lehetőség 1 szelet pizzát kérni.)

Minden olyan piaci szereplőt ismerned kell, aki bármilyen módon befolyásolhatja a piaci szegmentumodat. Én vagyok egy 33 országban megtalálható szépség és egészségmegőrzési márka, a tianDe egyik magyarországi szolgáltatóközpontjának marketing vezetője, ezért behatóan ismerem a szépségipari piaci szereplőit, példaként bemutatom Neked ennek eloszlását.

Magyarországon az alábbi cégek vannak különböző mértékű hatással a tianDe célcsoportjára és üzletére:

– Hagyományos kiskereskedelmi cégek

– MLM struktúrában működő cégek

– Hibrid modellben működő cégek (tianDe)

– Drogériák saját márkás termékekkel

– Natúrkozmetikumokat gyártó manufaktúrák

Plusz:

– Bérgyártó cégek

– Csomagolóanyag gyártó cégek

– Biokémikusok, vegyészmérnökök

– Nagykereskedelmi cégek

– Kiskereskedelmi cégek

Miért van erre szükség? Azért, hogy ne csak a közvetlen konkurenseidre fókuszálj, hanem a teljes piacodat lásd a maga valóságában, valamint olyan üzleti lehetőségeket, együttműködéseket vagy üzleti modellt alakíthass ki, amivel tovább erősítheted a piaci pozíciódat.

Mekkora a kereslet a terméked iránt?

Amennyiben a célcsoportod demográfiai adatokkal jól körülhatárolható, akkor használhatod a Facebook Audience Inshight-ot. Ennek segítségével egy körülbelüli értéket kapsz arról, hogy hány potenciális vásárlód lehet, akiket ráadásul megszólíthatsz a Facebookon keresztül. Fontos, hogy csak akkor alapozz erre bármilyen következtetést, ha precízen meg tudod határozni a célcsoportodat. Például a 27-45 év közötti, 0-5 éves gyereket nevelő édesanya jó, de a 30-50 év közötti, sport iránt érdeklődő férfiak túl tág, ennek könnyen önbecsapás lehet a vége.

A terméked iránti kereslet megállapításában szintén remek eszköz Google kulcsszótervező. Ezzel megállapíthatod, mennyien keresnek havonta a termékedre, termékkategóriádra. A Google ad egy gyors kalkulációs lehetőséget is, aminek ismeretében rövid fejszámolás után eldöntheted, érdemes-e a Google Ads-ben hirdetned és ha igen milyen stratégiával.

A kereslet megbecsülése nem csak az aktuális termékkínálatoddal kapcsolatban fontos, abban is segítségedre lehet, ha új termék bevezetését tervezed.

Miért van erre szükség? Azért, hogy tudd, a marketing stratégiádat és kommunikációdat egy már meglévő keresletet kielégítésére vagy a kínálatod iránti igény generálására kell hangolnod. Teljesen más stratégiát kíván.

Emellett el tudsz kerülni olyan pofára eséseket, mint az egyik ügyfelünk, akinek a piackutatás után azt javasoltuk, engedje el a termékét és ne lépjen be a piacra, mert se kereslet nincs a termékére, se extrát nem tud vele nyújtani a konkurenseivel szemben. Sajnos nem hallgatott ránk és veszteség lett a vége.

Bővül vagy szűkül a piacod?

Ennek megállapítására a már említett Google kulcsszótervezőt is használhatod, ám a Google Trends még egy fokkal jobb. Segítségével megnézheted adott kulcsszavak, illetve témakörök iránti érdeklődés mértékét. Ezekből a statisztikákból pontosan láthatod a témád, illetve a piacod bővülő vagy szűkülő trendjét.

Alább a leggyakoribb táplálkozási szokások, ételallergiák trendjét láthatod, elég jól kirajzolódik, melyik hová tart. 

Rövid távú szakaszokban is vizsgálhatod a keresési trendeket, ami jó visszajelzést ad a számodra aktuális kampányaiddal kapcsolatban. Ha például változatlan beállítások mellett elkezd csökkenni a vásárlások száma, érdemes megnézned a keresési trendeket, van-e változás. Ha igen és a keresési mennyiség változását követi a vásárlások mennyisége, akkor nagy befolyásod nincs, ha viszont a kettő nincs szinkronban, akkor a kampánybeállításaiddal van a hiba, esetleg a piacra lépett egy új konkurens, aki elhappolja előled a vásárlókat.

Miért van erre szükség? Azért, hogy időben tudj reagálni a piaci változásokra. Ha előbb lépsz, mint a konkurenseid és egy jó termékkel kiszolgálod a felfelé ívelő keresletet, akkor a Te bevételed és piaci részesedésed nő, a konkurenseidé csökken.

Kik a konkurenseid?

Ez maga az alapkérdés, de ennél sokkal részletesebben kell ismerned őket. Fent a megtalálod az összes kérdést, amelyeket egyesével minden konkurensedre meg kell válaszolnod.

Miért van erre szükség? Azért, mert ha piacot akarsz szerezni vagy elfogy a lendülete a vállalkozásodnak, elkezd stagnálni a bevétel, rosszabb esetben csökkenni a nyereség, csak akkor fogsz sikeres a marketing és üzletfejlesztési stratégiát alkalmazni, ha milliméter pontosan ismered a konkurenseidet és tudod, miben kell másnak lenned, mit kell másképpen csinálnod.

Milyen piaci információkkal találkozik a piaci szegmentumod?

Másképp megfogalmazva, mi van a potenciális vásárlóid fejében? Ez azt jelenti, hogy végig kell böngészned az internetet, hogy megtudd milyen bejegyzések, hírek, videók, közösségi hozzászólások, vélemények vannak a termékköröddel, termékkategóriáddal kapcsolatban.

Miért van erre szükség? Azért, hogy a marketing kommunikációdat ennek ismeretében alakítsd ki. Ha például még nem elég érett a piac a termékedhez, akkor edukációval kapcsolatos tartalmakat kell készítened, ha a Te termékedben van egy különleges, addig még nem használt és ismert összetevő, akkor arra kell kihegyezned a reklámüzeneteidet. (Ezt csinálta a Danone, amikor a bifidus essensis, majd később a bifidus actiregularis egészségre jótékony hatását mutatta be a reklámjaiban.)

Mit mondanak, mit gondolnak, mit éreznek a vásárlóid?

Szándékosan a végére hagytam, de ez a legfontosabb. Beszélgess a vásárlóiddal, tudd mit gondolnak a termékedről, a cégedről, a kiszolgálásról, miért választottak Téged! Derítsd ki mi az álmuk, mire vágynak, mi a legfőbb problémájuk, amit meg tudsz oldani!Megdöbbentő számomra, hogy a mikro – és kisvállalkozások milyen szinten leszarják a vásárlóikat. (Tisztelet a kevés kivételnek, akik nem meglepetésre dinamikusan növekednek is.)

A cégek jelentős része retteg megkérdezni a vásárlóik véleményét, mert mi van, ha rosszat mond? Nos, ha negatív kritikával illet, akkor máris tudod, hol kell fejlesztened a vállalkozásodat.

Miért van erre szükség? A vásárlód az egyik legnagyobb kincsed. Ő fizet a termékedért. Ha ő nincs, a vállalkozásod sincs.

Borzasztóan káros…

… az, ahogy Magyarországon marketing és üzleti „guruk” hergelik és bíztatják a kezdő vállalkozókat arra, hogy vágjanak bele az üzleti életbe és valósítsák meg álmaikat! Rohadt felelőtlen viselkedés!! A vállalkozói lét nem tündérmese, farkastörvények uralkodnak rajta: életben maradsz vagy elpusztulsz.

Rengeteg feltüzelt, majd csalódott és megbukott vállalkozóval beszélgettem az elmúlt 10 évben, mert ezek a „csodálatos guruk” valamiért elfelejtik nekik elmondani: végezetek piackutatást, mielőtt belevágtok!

Ha Te, kedves Olvasó épp vállalkozásba akarsz fogni vagy van olyan barátod, ismerősöd, aki vállalkozás indítását tervezi kérlek, oszd meg vele ezt a cikket! Sokkal jobb néhány hetet vagy hónapot rászánni a piackutatásra és eldobni egy álmot, amelyből sosem lesz valóság, mint bele tenni éveket és milliókat, majd elbukni mindent.

Zárszó gyanánt

A piackutatásnak van egy remek mellékhatása: pontosan kirajzolódik előtted, hol vannak a megragadásra váró üzleti lehetőségek. Ám mielőtt elindulsz meghódítani kínálkozó lehetőségeket, pozicionálnod kell a vállalkozásodat és meg kell határoznod a USP-ket.

Ez a mikro – és kisvállalkozások leggyakoribb marketing és üzletfejlesztési hiányosságainak második része, erről fog szólni legközelebbi bejegyzésem. Ha nem akarsz róla lemaradni iratkozz fel a hírlevelemre és/vagy kövess minket a Facebookon.

Segítsek a piacod kutatásában?

Marketing Mentor Program keretein belül nagyon szívesen végigvezetlek a piackutatás teljes folyamatán és persze a marketing gépezeted kialakításában is támogatlak.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli vezetője. A Netchilliben “férj-feleség” családi vállalkozások marketing és üzletfejlesztésével foglalkozunk.

Írásaimmal rajtuk kívül segíteni akarok minden olyan cégvezetőnek, akiknek van egy álmuk, a szenvedélyükre építik a vállalkozásokat, van egy piaci szegmentum, akinek jobbá akarják tenni az életüket és egyértelmű miért vezérli őket nap, mint nap. 

A piackutatás hiánya mikro – és kisvállalkozásokban

A mikro – és kisvállalkozások leggyakoribb marketing és üzletfejlesztési hiányosságai cikksorozatom első része, a piaci homályban címmel arra utal, hogy a cégek milyen gyakran elhanyagolják a piackutatást.

Meglepődve tapasztaltam, hogy sok cégvezető piaci ismerete kimerül abban, hogy fel tudja sorolni a 3-4 legfőbb konkurensét. Ez persze elég ahhoz, hogy jó termékekkel, jó kiszolgálással, jó kommunikációval folyamatosan növekedjen a cég, ám amikor az eredmények stagnálni kezdenek, akkor átfogó piaci ismeretek nélkül esély sincs arra, hogy új lendülettel tovább meneteljen a vállalkozás.

Te mennyire ismered a piacodat?

Íme egy gyors önellenőrző lista:

– Mekkora a piacod mérete?

– Milyen a piacod eloszlása?

– Kik a piacod szereplői?

– Mekkora a kereslet a terméked iránt?

– Bővül vagy szűkül a piacod?

– Kik a konkurenseid?

– Mi a missziójuk, miértjük?

– Hogyan pozicionálják magukat?

– Milyen termékekkel próbálják elérni a piaci szegmentumodat?

– Milyen áron és milyen kiszerelésben adják a terméküket?

– Milyen módon érhető el a termékük? (disztribúció, amennyiben releváns)

– Hogyan kommunikálják az általuk teremtett értéket?

– Mi az erősségük?

– Mi a gyengeségük?

– Milyen piaci információkkal találkozik a piaci szegmentumod?

+ 1 dolog, amit a részletes kifejtésnél találsz

Ha az összes kérdésre csípőből tudsz válaszolni, akkor jár Neked az elismerés és a ritka kevesek közé tartozol! Ha azonban úgy érzed, vannak számodra homályos részek a piacodon, érdemes tovább olvasnod.

Mekkora a piacod mérete?

A piacod méretét úgy tudod meghatározni, hogy összeadod a Te és valamennyi konkurensed éves árbevételét. Így megkapod azt az összeget, amelyet a vásárlók elköltenek arra a kategóriára, ahol jelen vagy. Ez gyakran nehéz, mert ha például Te csak egy adott termékkategória specializálódsz, amit viszont a szupermarketek is árulnak, akkor az ő árbevételükből nem tudod megállapítani, mekkora hányadot tesz ki a Tieddel azonos termékkör.

Ilyen esetben érdemes statisztikákat keresned az interneten – pl. ksh.hu, statista.com, üzleti újságok piaci jelentései – hogy megbecsülhesd a piac méretét.

Miért van erre szükség? Azért, hogy lásd milyen piaci részesedés mellett, mekkora árbevételre számíthatsz. Ebből ki tudod kalkulálni mekkora árbevétel szükséges ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat és álmaidat.

Milyen a piacod eloszlása?

Amennyiben rendelkezésedre állnak a konkurenseid árbevételeiről szóló adatok, érdemes egy piaci erőviszony diagramot készítened, hogy lásd, hol állsz a versenyben, illetve hogyan oszlik el a piacod.

Miért van erre szükség? Azért, hogy tökéletesen tisztában legyél az erőviszonyokkal, illetve évről-évre nyomom tudd követni piacod eloszlásának alakulását.

Kik a piacod szereplői?

Gyakori hiba, hogy a cégek 3 szereplős piacban gondolkoznak: ők, a vásárlók és a konkurensek. A versenytársaknál további pontatlanság szokott lenni, hogy csak azt tekintik a cégek ellenfélnek, aki pont ugyanazzal foglalkozik, mint ők. Ám egy pizzázó ebédidőben nem csak a környék többi pizzázójával versenyez az éhes szájakért, hanem olyan étteremmel és akár pékséggel is, amely kb. 0,5-1 km átmérőjű körben elérhető. (Olyan pizzázóra gondolok, ahol van lehetőség 1 szelet pizzát kérni.)

Minden olyan piaci szereplőt ismerned kell, aki bármilyen módon befolyásolhatja a piaci szegmentumodat. Én vagyok egy 33 országban megtalálható szépség és egészségmegőrzési márka, a tianDe egyik magyarországi szolgáltatóközpontjának marketing vezetője, ezért behatóan ismerem a szépségipari piaci szereplőit, példaként bemutatom Neked ennek eloszlását.

Magyarországon az alábbi cégek vannak különböző mértékű hatással a tianDe célcsoportjára és üzletére:

– Hagyományos kiskereskedelmi cégek

– MLM struktúrában működő cégek

– Hibrid modellben működő cégek (tianDe)

– Drogériák saját márkás termékekkel

– Natúrkozmetikumokat gyártó manufaktúrák

Plusz:

– Bérgyártó cégek

– Csomagolóanyag gyártó cégek

– Biokémikusok, vegyészmérnökök

– Nagykereskedelmi cégek

– Kiskereskedelmi cégek

Miért van erre szükség? Azért, hogy ne csak a közvetlen konkurenseidre fókuszálj, hanem a teljes piacodat lásd a maga valóságában, valamint olyan üzleti lehetőségeket, együttműködéseket vagy üzleti modellt alakíthass ki, amivel tovább erősítheted a piaci pozíciódat.

Mekkora a kereslet a terméked iránt?

Amennyiben a célcsoportod demográfiai adatokkal jól körülhatárolható, akkor használhatod a Facebook Audience Inshight-ot. Ennek segítségével egy körülbelüli értéket kapsz arról, hogy hány potenciális vásárlód lehet, akiket ráadásul megszólíthatsz a Facebookon keresztül. Fontos, hogy csak akkor alapozz erre bármilyen következtetést, ha precízen meg tudod határozni a célcsoportodat. Például a 27-45 év közötti, 0-5 éves gyereket nevelő édesanya jó, de a 30-50 év közötti, sport iránt érdeklődő férfiak túl tág, ennek könnyen önbecsapás lehet a vége.

A terméked iránti kereslet megállapításában szintén remek eszköz Google kulcsszóervező. Ezzel megállapíthatod, mennyien keresnek havonta a termékedre, termékkategóriádra. A Google ad egy gyors kalkulációs lehetőséget is, aminek ismeretében rövid fejszámolás után eldöntheted, érdemes-e a Google Ads-ben hirdetned és ha igen milyen stratégiával. 

A kereslet megbecsülése nem csak az aktuális termékkínálatoddal kapcsolatban fontos, abban is segítségedre lehet, ha új termék bevezetését tervezed.

Miért van erre szükség? Azért, hogy tudd, a marketing stratégiádat és kommunikációdat egy már meglévő keresletet kielégítésére vagy a kínálatod iránti igény generálására kell hangolnod. Teljesen más stratégiát kíván.

Emellett el tudsz kerülni olyan pofára eséseket, mint az egyik ügyfelünk, akinek a piackutatás után azt javasoltuk, engedje el a termékét és ne lépjen be a piacra, mert se kereslet nincs a termékére, se extrát nem tud vele nyújtani a konkurenseivel szemben. Sajnos nem hallgatott ránk és veszteség lett a vége.

Bővül vagy szűkül a piacod?

Ennek megállapítására a már említett Google kulcsszótervező is használhatod, ám a Google Trends még egy fokkal jobb. Segítségével megnézheted adott kulcsszavak, illetve témakörök iránti érdeklődés mértékét. Ezekből a statisztikákból pontosan láthatod a témád, illetve a piacod bővülő vagy szűkülő trendjét.

Alább a leggyakoribb táplálkozási szokások, ételallergiák trendjét láthatod, elég jól kirajzolódik, melyik hová tart. 

Rövid távú szakaszokban is vizsgálhatod a keresési trendeket, ami jó visszajelzést ad a számodra aktuális kampányaiddal kapcsolatban. Ha például változatlan beállítások mellett elkezd csökkenni a vásárlások száma, érdemes megnézned a keresési trendeket, van-e változás. Ha igen és a keresési mennyiség változását követi a vásárlások mennyisége, akkor nagy befolyásod nincs, ha viszont a kettő nincs szinkronban, akkor a kampánybeállításaiddal van a hiba, esetleg a piacra lépett egy új konkurens, aki elhappolja előled a vásárlókat.

Miért van erre szükség? Azért, hogy időben tudj reagálni a piaci változásokra. Ha előbb lépsz, mint a konkurenseid és egy jó termékkel kiszolgálod a felfelé ívelő keresletet, akkor a Te bevételed és piaci részesedésed nő, a konkurenseidé csökken.

Kik a konkurenseid?

Ez maga az alapkérdés, de ennél sokkal részletesebben kell ismerned őket. Fent a megtalálod az összes kérdést, amelyeket egyesével minden konkurensedre meg kell válaszolnod.

Miért van erre szükség? Azért, mert ha piacot akarsz szerezni vagy elfogy a lendülete a vállalkozásodnak, elkezd stagnálni a bevétel, rosszabb esetben csökkenni a nyereség, csak akkor fogsz sikeres a marketing és üzletfejlesztési stratégiát alkalmazni, ha milliméter pontosan ismered a konkurenseidet és tudod, miben kell másnak lenned, mit kell másképpen csinálnod.

Milyen piaci információkkal találkozik a piaci szegmentumod?

Másképp megfogalmazva, mi van a potenciális vásárlóid fejében? Ez azt jelenti, hogy végig kell böngészned az internetet, hogy megtudd milyen bejegyzések, hírek, videók, közösségi hozzászólások, vélemények vannak a termékköröddel, termékkategóriáddal kapcsolatban.

Miért van erre szükség? Azért, hogy a marketing kommunikációdat ennek ismeretében alakítsd ki. Ha például még nem elég érett a piac a termékedhez, akkor edukációval kapcsolatos tartalmakat kell készítened, ha a Te termékedben van egy különleges, addig még nem használt és ismert összetevő, akkor arra kell kihegyezned a reklámüzeneteidet. (Ezt csinálta a Danone, amikor a bifidus essensis, majd később a bifidus actiregularis egészségre jótékony hatását mutatta be a reklámjaiban.)

Mit mondanak, mit gondolnak, mit éreznek a vásárlóid?

Szándékosan a végére hagytam, de ez a legfontosabb. Beszélgess a vásárlóiddal, tudd mit gondolnak a termékedről, a cégedről, a kiszolgálásról, miért választottak Téged! Derítsd ki mi az álmuk, mire vágynak, mi a legfőbb problémájuk, amit meg tudsz oldani!Megdöbbentő számomra, hogy a mikro – és kisvállalkozások milyen szinten leszarják a vásárlóikat. (Tisztelet a kevés kivételnek, akik nem meglepetésre dinamikusan növekednek is.)

A cégek jelentős része retteg megkérdezni a vásárlóik véleményét, mert mi van, ha rosszat mond? Nos, ha negatív kritikával illet, akkor máris tudod, hol kell fejlesztened a vállalkozásodat.

Miért van erre szükség? A vásárlód az egyik legnagyobb kincsed. Ő fizet a termékedért. Ha ő nincs, a vállalkozásod sincs.

Borzasztóan káros…

… az, ahogy Magyarországon marketing és üzleti „guruk” hergelik és bíztatják a kezdő vállalkozókat arra, hogy vágjanak bele az üzleti életbe és valósítsák meg álmaikat! Rohadt felelőtlen viselkedés!! A vállalkozói lét nem tündérmese, farkastörvények uralkodnak rajta: életben maradsz vagy elpusztulsz.

Rengeteg feltüzelt, majd csalódott és megbukott vállalkozóval beszélgettem az elmúlt 10 évben, mert ezek a „csodálatos guruk” valamiért elfelejtik nekik elmondani: végezetek piackutatást, mielőtt belevágtok!

Ha Te, kedves Olvasó épp vállalkozásba akarsz fogni vagy van olyan barátod, ismerősöd, aki vállalkozás indítását tervezi kérlek, oszd meg vele ezt a cikket! Sokkal jobb néhány hetet vagy hónapot rászánni a piackutatásra és eldobni egy álmot, amelyből sosem lesz valóság, mint bele tenni éveket és milliókat, majd elbukni mindent.

Zárszó gyanánt

A piackutatásnak van egy remek mellékhatása: pontosan kirajzolódik előtted, hol vannak a megragadásra váró üzleti lehetőségek. Ám mielőtt elindulsz meghódítani kínálkozó lehetőségeket, pozicionálnod kell a vállalkozásodat és meg kell határoznod a USP-ket.

Ez a mikro – és kisvállalkozások leggyakoribb marketing és üzletfejlesztési hiányosságainak második része, erről fog szólni legközelebbi bejegyzésem. Ha nem akarsz róla lemaradni iratkozz fel a hírlevelemre és/vagy kövess minket a Facebookon.

Segítsek a piacod kutatásában?

Marketing Mentor Program keretein belül nagyon szívesen végigvezetlek a piackutatás teljes folyamatán és persze a marketing gépezeted kialakításában is támogatlak.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli vezetője. A Netchilliben “férj-feleség” családi vállalkozások marketing és üzletfejlesztésével foglalkozunk.

Írásaimmal rajtuk kívül segíteni akarok minden olyan cégvezetőnek, akiknek van egy álmuk, a szenvedélyükre építik a vállalkozásokat, van egy piaci szegmentum, akinek jobbá akarják tenni az életüket és egyértelmű miért vezérli őket nap, mint nap.