Friss eset: épp harmadik hete dolgoztunk egy kampány előzetes munkálatain, a célegyenesben voltunk. A és B kreatívval terveztünk nekivágni, mert kíváncsiak voltunk arra, melyikre harap jobban a célcsoport. Az utolsó előtti pillanatban Partnerünk azt mondta, hogy szerinte mégse menjen ki a B kreatív, mert neki nem tetszik, bántja a szemét.

Hagyományos együttműködésben az ilyen mondatok hallatán valószínűleg megkörnyékezett volna az idegbaj, ám a Jutalékos-Partneri Online Marketing keretein belül ennyit reagáltam: Tudom, hogy kissé modortalannak fog hatni, amit mondok, és maximális tisztelettel teszem, de ne nem érdekel, hogy tetszik vagy sem. Szerintem sem a Te, sem a mi (Netchilli) véleményünk nem számít. Teszteljük le mindkettőt és kiderül!

Szerencsére a Partnerünk nagyszerű üzletember és belátón egyetértett, így jöhetett a teszt. 3 hét kampányfutás után ez lett az eredmény:

  • A Facebook hirdetések átkattintási aránya az A kreatívnál 9,19%, míg a B kreatívnál 12,6%
  • Az A kreatívból érkező látogatók 12%-a olvasta végig a Landing Page-et, míg a B kreatívból érkezők 22%-a.
  • Az A kreatívból érkező látogatókból 94, a B kreatívból 389 látogató jutott el a megrendelési aloldalra.
  • Az B kreatívból négyszer annyi vásárlás érkezett, mint az A-ból.

Képzeld el, hogy eldobjuk egy cégvezetői szubjektív nemtetszés miatt a sokkal sikeresebb kreatívot. Abszurd! Nos, ezek után jeleztük Partnerünknek, hogy mivel elég egyértelműek az eredmények, javasoljuk hogy fusson csakis és kizárólag a B kreatív. Mosolyogva jelezte, hogy rendben.

 

Vajon miért?

Vajon miért gáncsolja el a cégvezetők többsége a jó marketing ötleteket még a tervező asztalon és miért nem hagyja, hogy a saját célcsoportja döntse el, mi tetszik neki és mi az, ami hatására vásárol?
Az elmúlt 9,5 év alatt és a közel 100 ügyféltapasztalattal a hátam mögött ezeket az okokat vélem. A cégvezető…:

  • Nem ismeri elég pontosan a célcsoportját.
  • Nem határozta meg eléggé a márkája imázsát.
  • Ő maga a márka kifelé és befelé egyaránt. (Ő csinálja, és neki is kell, hogy tetsszen.)
  • Minden apró részletbe bele akar folyni, mert fél, ha nem teszi, nem lesz elég jó.
  • Hiányzik az a képessége, hogy a célcsoport szemével lássa és a célcsoport fejével értse a márkáját.
  • Nem tudja jól átadni az elképzelését és/vagy nem érti meg a marketingese.
  • Nem eredményt hozó marketingesekhez szokott.
  • Nem futtatott elég A/B tesztet és nem tapasztalta azt, hogy egészen meglepő dolgok derülhetnek ki a célcsoport ízlését, reakcióját illetően.
    Ezeknek persze kombinációi is lehetnek.

 

Mit tehetsz cégvezetőként?

Ha esetleg egyik, netán több leírás is igaz Rád, akkor van pár segítő gondolatom. De csak kizárólag akkor, ha olyan marketingessel akarsz együtt dolgozni, aki eredményorientált marketinget csinál. A dilettáns, hobbista, öncélú, álstatisztikákkal hencegő marketingesekkel édesmindegy, mit kezdesz. Ők azok, akik hatalmas károkat okoznak a vállalkozásodnak és az egész marketing szakmának.

Írd le pontosan a márkádat és annak imázsát…
A márkád imázsa és kommunikációja egészen pontosan meghatározza, hogy ki lesznek a vásárlóid. Add át a marketingesednek és várd el tőle, hogy ennek szellemiségében dolgozzon.
Van egy bevett gyakorlatunk, ami sokat segíthet ebben: személyesítsd meg a márkádat! Mi ezt úgy csináljuk, hogy a Partnerünktől megkérdezzük, milyen személyiségjegyei lennének a márkájának, ha ember lenne. Ezeket összeszedve pontosan látjuk, értjük, hogyan kell az ehhez igazodó marketinget felépítenünk.

…vagy határozd meg az elveidet
Egyik partnerünk imázs meghatározás helyett ezt mondta: Bármit csinálhattok, ami építi a márkát, és semmit ne csináljatok, ami öncélú és nem építi a márkát. Elég egyértelmű.

Keress olyan marketingest, aki a márkád szellemiségében tud és akar tevékenykedni!
Ha a marketingesed nem érti vagy teljesen a márkádnak ellentmondó stílusban dolgozik, persze, hogy mindig azt érzed, muszáj ott lenned. Ezért kell olyan marketingest találnod, aki együtt lélegzik a márkáddal.

Legyél biztos benne, hogy a marketinges maximálisan megértette a márkádat!
Ne szavakkal, hanem tettekkel bizonyítsa, hogy érti. Kérj tőle néhány marketing ötletet. Például kampányra, marketing üzenetre, akár új szlogenre. Ebből pontosan tudni fogod, mi a helyzet. Amíg ez nem vagy 100% biztos abban, hogy tökéletesen megértette a márkádat, ne kezdjetek kampányba!

Határozd meg az álmaidat és elvárásaidat! Utóbbit konkrét számokban.
A legnagyobb hiányosság: a cégvezetők nem határozzák meg az álmaikat és az elvárásaikat. Egy eredményorientált marketinges ezek nélkül nem tud dolgozni. Miért kell tudnia az álmodat? Mert abból el tudja dönteni, hogy lelkesedni tud-e érte, részt akar-e venni annak beteljesítésében. Ha az álmod számára irreális, jobb, ha az együttműködés elején kiderül: nem vagytok egymásnak valók.
Ha azonban az álmod és a kínált lehetőségek is motiválók számára, akkor éves, negyedéves, havi szinten határozd meg azokat a számokkal kifejezhető mutatókat, amelyeket el kell érni! Persze ehhez a termékednek, a piacod méretének és a folyamataidnak is alkalmasnak kell lennie.

Engedd, hogy dolgozzon!
Ha megvan az első öt lépés, akkor hagyd, hogy tegye a dolgát! A munkáját az alapján ítéld meg, hogyan teljesíti az elvárásaidat, ne az aktuális marketing tevékenysége alapján.

 

Mit tehetsz marketingesként?

Ha netán marketingesként olvasod e cikket, akkor pár segítő gondolatom hozzád is van. csak akkor lesznek számodra hasznosak, ha a marketing tevékenységedet eredmény-orientáltan végzed.

Pendülj egy húron a cégvezetővel!
Ha nem vagytok azonos rezgésszámon, halálra van ítélve az együttműködésetek.

Higgy a termékben, segíts vagy felejtsd el!
Tömérdek silány termék van a piacon és a cégvezetők elvárják, hogy majd a mi marketingünk áthidalja a problémát. Nem fogja. Egy profi üzletember fejleszt a termékén, ha javaslatot teszel neki, egy kókler nem. Előbbinek adj fejlesztési javaslatokat, utóbbitól menekülj!

Csakis a vásárlókra fókuszálj!
Ma már csakis a vásárló véleménye, gondolata, érzése, viselkedése, reakciója számít. Ezért lényegtelen, hogy Te, vagy a cégvezető mit gondol. Neked azt kell kitalálnod, ami a vásárló gondolataiban lezajlik a terméket illetően.

Az eredményekkel növeld a bizalmat!
Kezdetben minden cégvezető kicsit fél elengedni „saját gyermekét” és hagyni, hogy más reklámozza. Ezt el kell fogadnod. Ám minél több bevételt termelsz a tevékenységeddel, annál jobban bízik benned a cégvezető és így kapsz egyre nagyobb mozgásteret.

 

Hiszek a cégvezető és a marketinges együttműködésének hatalmas erejében

Kulisszatitok: az egyik legfőbb oka annak, hogy 9 év után áttértünk a Jutalékos-Partneri Online Marketingre: az, hogy belefáradtunk az ügyfelekkel vívott harcokba, amikor a meggyőzésre ment el minden energiánk. Most már nem háborúzunk, mert kizárólag azzal az intelligens, tudatos Cégvezetővel lépünk együttműködésre, akiben megvan a kölcsönös bizalom és egymás szakmai tisztelete.

Ismerjük Partnereink álmát, azonosulni tudtunk vele, kiválónak tartjuk a termékét, meghatároztuk azokat a mutatókat, amelyeket el kell érnünk és amelyek kellően motiválttá is tesznek minket.

Mindannyian a saját feladatunkra fókuszálunk, mindenki arra, amihez kiválóan ért: a cégvezető a cégvezetésre, mi pedig a marketingünkkel a vitorlájába fogjuk a tökéletes szelet – és közösen élvezzük az eredményeket!

Van egy elképesztően jó terméked?

Olyan elképesztően jó terméket keresünk, amelyet a Te szakmai – és a mi online marketing tudásunk egyesítésével, a maximális üzleti lehetőséget hozhatjuk ki belőle.
 
A Te terméked ilyen?