Kalkuláld előre, hogy gazdaságilag helyes döntéseket hozz!

„Mennyi legyen a hirdetési költség?” – Az értelmezhetetlen kérdés

Rövid párbeszéd következik:

– Mennyi legyen a havi hirdetési költség? – kérdezik tőlem gyakran cégvezetők
 – Mekkora megtérüléssel kalkulálhatunk? – szoktam visszakérdezni

Párbeszéd vége…

Nem szoktam választ kapni. A havi vagy kampányra szánt hirdetési költségre vonatkozó kérdés ugyanis értelmetlen és értelmezhetetlen. Ha a megtérülés 3-szoros, akkor azt javaslom, egy forintot se költsünk, inkább számoljuk újra a cég teljes biznisz matekját vagy keressünk más marketing csatornát. Ha azonban 10-szeres, akkor a marketing költést addig emeljük, ameddig tartani vagy akár növelni tudjuk a megtérülési arányt.

Gyors matek: ha 100 000 forint hirdetési költéssel 10-szeres megtérüléssel csinálunk 1 000 000 forint bevételt, akkor 1 000 000 forintos hirdetési költéssel, 10-szeres megtérüléssel 10 000 000 forint bevételt tudunk csinálni. Nem a költés, hanem a megtérülés aránya és annak tartása a marketing matek lényege.

Készítettem egy marketing matek kalkulátort, javaslom töltsd le és utána olvasd tovább a cikket vagy nézd meg a kalkulátorhoz melléklet segítő videót, mert könnyebben tudod követni a gondolatmenetemet és akár ki is számolhatod a saját marketing matekodat.

Fordítva a lovon

Tapasztalatom szerint általában a cégek úgy indítanak hirdetési kampányt, hogy meghatároznak egy elköltendő büdzsét, lefut a kampány és utólag elemzik annak eredményességét. Ez tulajdonképpen szerencsejáték.

A marketing büdzsédet úgy kell elköltened, hogy hozza a megfelelő bevételt, nem pedig reménykedve a jó eredményben. Egy jól kalkulált biznisz matekkal már azt is tudod, minimum mekkora megtérülést kell realizálnod.

Kérdések, amelyekre forintra pontosan tudnod kell válaszolni mielőtt belevágsz a hirdetési kampányodba?

– Mennyi lehet maximum egy kattintás költsége…

– Mennyi lehet maximum egy feliratkozó költsége…

– Mennyi lehet maximum egy vásárló költsége…

… ahhoz, hogy a megtérülési arányt elérem?

Továbbá:

– Mekkora az újravásárlóim aránya?

– Mekkora az újravásárlások átlagos értéke?

Ha ezeket a számokat tudod és ez alapján finomítod vagy finomíttatod a marketingeseddel a kampányodat, akkor érsz el olyan megtérülési arányt, amellyel folyamatosan növeled a vállalkozásod bevételeit. (Az elérendő megtérülési arányról lejjebb lesz szó.)

Gazdasági alapon nyúlj bele a hirdetési kampányodba!

A marketing cikkek zöme arról szól, hogyan teszteld a kreatívokat, a szövegeket, hogyan csinálj A/B tesztet, ütős címsorokat…stb. hogy jó legyen az átkattintási arány és alacsony legyen a kattintási költség. Ez mind fontos, de másodlagos. A marketing matekod alapján nyúlj bele a kampányodba és az együttható értékpárokat figyeld! (Szemléltető példa a marketing matek kalkulátor segédvideón.)

Példa: ha 60 forintban maximalizáltad a kattintási költségeket, de 90 forintért szerzed – ami 50%-kal drágább – ne maceráld azonnal a hirdetéseidet, hanem nézd meg a többi meghatározott mutatódat. Mert lehet, hogy jóval drágább 1 kattintás, de a feliratkozási arány sokkal jobb, mint kalkuláltad, így a feliratkozóra/vásárlóra szánt maximum költséged az ideális szinten van, így a megtérülési arány is megfelelő.

Persze a hirdetéseiden javítanod kell, mert ha csökkented a kattintási költségeket változatlan feliratkozói/vásárlási konverziós arány mellett, növelni fogod a megtérülési arányt.

Az ideális megtérülési arány

Minimum 6-szoros megtérüléssel kell számolnod, ekkor éred el, hogy a nettó bevételed kb. 15%-a forog vissza folyamatosan a marketingedbe. Ideális a 10-szeres megtérülés, de persze minél magasabb ez a mutató, annál jobb.

A marketing matek kalkulátorban találsz a visszatérő vásárlókra vonatkozó kalkulációs részt. Mindenképpen kalkuláld 1 éves viszonylatban is a marketing matekodat, mert akkor látsz teljes képet. Kiderülhet, hogy az első vásárlást érdemes magasabb költségen megszerezned, ha az újravásárlóid aránya és az 1 év alatt elköltött vásárlási összeg magas.

Lényegtelen, irreleváns mutatók

Marketing ügynökségek kedvenc parasztvakító prezentációs eszköze, amikor irreleváns mutatókkal magyarázzák ügyfelüknek az eredménytelen kampány-bizonyítványt. (Sokszor voltam fültanúja, nagyon mulatságos.) Beszélnek a rengeteg kattintásról, meg arról, hogy milyen magas az átkattintási arány. Aztán rátérnek, hogy kapott a hirdetés sok lájkot, meg megosztást és még a Facebook oldal követői szám is nőtt. És, hogy a konverziók…ő…hát…abból sajnos kevés volt.

Aztán vannak az egy fokkal jobbak, akik nagy mennyiségű konverziót hoznak, csak azt nem érted, miért nem látszik ez a bevételi oldalon.

Nos, talán megdöbbentelek, de a konverziók száma önmagában nem értelmezhető. Neked a konverzió költségére kell fókuszálnod és arra, hogy áll összhangban az előzetesen kalkulált értékeiddel. Hiába 50 darab konverzió, ha az egy vásárlási konverzió 9000 forint, holott Te 5000 forintban maximalizáltad ennek értékét. Nagy valószínűséggel a megtérülési arányod is gyatra.

A „ma” bevételéből élsz meg, nem a holnapiból

Múltkor olvastam valahol ezt a tanácsot: ne az azonnali vásárlókra fókuszálj, hanem azokra, akik most ugyan nem, de később vásárolhatnak Tőled. Akkor kövesd ezt a stratégiát, ha csődbe akarsz menni!

Ha eredménytelen a marketing tevékenységed és nem tudsz ma értékesíteni, akkor nem fogod tudni működtetni a vállalkozásodat. Természetesen egy induló vagy 1-2 éves vállalkozásnál sokkal magasabbak a konverziós költségek és alacsonyabbak a megtérülési arányok, de ha csak jövőre akarsz értékesíteni, egyáltalán nem biztos, hogy még „élsz akkor”.

Automatizmusok jövője

Figyelve a Google és a Facebook hirdetési platform fejlődési irányát, egyre inkább az automatizmusok felé mennek el. Te, hirdetőként csak a célszámokat – pl. konverzió, cél-megtérülés – meg, néhány paramétert, mondatot határozol meg és minden mást intéznek a rendszerek.

Minél közelebb kerül ez a jövő, annál inkább tudnod kell a marketing matekodat, hogy a hirdetési rendszerek a legjobb megtérüléssel szállítsák Neked a konverziókat.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli marketing hadvezére és azokat a cégvezetőket akarom a csapatommal segteni, akikben megvan a lehetőség, hogy kiemelkedő vállalkozást építsenek.

Az alábbi űrlapon le tudod tölteni a fent említett marketing matek kalkulátort, hogy megtudd mennyit ér meg maximum egy kattintás, feliratkozó, vásárló, valamint milyen megtérüléssel számolhatsz a kampányodban.

„Mennyi legyen a hirdetési költség?” – Az értelmezhetetlen kérdés

Rövid párbeszéd következik:

– Mennyi legyen a havi hirdetési költség? – kérdezik tőlem gyakran cégvezetők
 – Mekkora megtérüléssel kalkulálhatunk? – szoktam visszakérdezni

Párbeszéd vége…

Nem szoktam választ kapni. A havi vagy kampányra szánt hirdetési költségre vonatkozó kérdés ugyanis értelmetlen és értelmezhetetlen. Ha a megtérülés 3-szoros, akkor azt javaslom, egy forintot se költsünk, inkább számoljuk újra a cég teljes biznisz matekját vagy keressünk más marketing csatornát. Ha azonban 10-szeres, akkor a marketing költést addig emeljük, ameddig tartani vagy akár növelni tudjuk a megtérülési arányt.

Gyors matek: ha 100 000 forint hirdetési költéssel 10-szeres megtérüléssel csinálunk 1 000 000 forint bevételt, akkor 1 000 000 forintos hirdetési költéssel, 10-szeres megtérüléssel 10 000 000 forint bevételt tudunk csinálni. Nem a költés, hanem a megtérülés aránya és annak tartása a marketing matek lényege.

Készítettem egy marketing matek kalkulátort, javaslom töltsd le és utána olvasd tovább a cikket vagy nézd meg a kalkulátorhoz melléklet segítő videót, mert könnyebben tudod követni a gondolatmenetemet és akár ki is számolhatod a saját marketing matekodat.

Fordítva a lovon

Tapasztalatom szerint általában a cégek úgy indítanak hirdetési kampányt, hogy meghatároznak egy elköltendő büdzsét, lefut a kampány és utólag elemzik annak eredményességét. Ez tulajdonképpen szerencsejáték.

A marketing büdzsédet úgy kell elköltened, hogy hozza a megfelelő bevételt, nem pedig reménykedve a jó eredményben. Egy jól kalkulált biznisz matekkal már azt is tudod, minimum mekkora megtérülést kell realizálnod.

Kérdések, amelyekre forintra pontosan tudnod kell válaszolni mielőtt belevágsz a hirdetési kampányodba?

– Mennyi lehet maximum egy kattintás költsége…

– Mennyi lehet maximum egy feliratkozó költsége…

– Mennyi lehet maximum egy vásárló költsége…

… ahhoz, hogy a megtérülési arányt elérjem?

Továbbá:

– Mekkora az újravásárlóim aránya?

– Mekkora az újravásárlások átlagos értéke?

Ha ezeket a számokat tudod és ez alapján finomítod vagy finomíttatod a marketingeseddel a kampányodat, akkor érsz el olyan megtérülési arányt, amellyel folyamatosan növeled a vállalkozásod bevételeit. (Az elérendő megtérülési arányról lejjebb lesz szó.)

Gazdasági alapon nyúlj bele a hirdetési kampányodba!

A marketing cikkek zöme arról szól, hogyan teszteld a kreatívokat, a szövegeket, hogyan csinálj A/B tesztet, ütős címsorokat…stb. hogy jó legyen az átkattintási arány és alacsony legyen a kattintási költség. Ez mind fontos, de másodlagos. A marketing matekod alapján nyúlj bele a kampányodba és az együttható értékpárokat figyeld! (Szemléltető példa a marketing matek kalkulátor segédvideón.)

Példa: ha 60 forintban maximalizáltad a kattintási költségeket, de 90 forintért szerzed – ami 50%-kal drágább – ne maceráld azonnal a hirdetéseidet, hanem nézd meg a többi meghatározott mutatódat. Mert lehet, hogy jóval drágább 1 kattintás, de a feliratkozási arány sokkal jobb, mint kalkuláltad, így a feliratkozóra/vásárlóra szánt maximum költséged az ideális szinten van, így a megtérülési arány is megfelelő.

Persze a hirdetéseiden javítanod kell, mert ha csökkented a kattintási költségeket változatlan feliratkozói/vásárlási konverziós arány mellett, növelni fogod a megtérülési arányt.

Az ideális megtérülési arány

Minimum 6-szoros megtérüléssel kell számolnod, ekkor éred el, hogy a nettó bevételed kb. 15%-a forog vissza folyamatosan a marketingedbe. Ideális a 10-szeres megtérülés, de persze minél magasabb ez a mutató, annál jobb. A marketing matek kalkulátorban találsz a visszatérő vásárlókra vonatkozó kalkulációs részt.

Mindenképpen kalkuláld 1 éves viszonylatban is a marketing matekodat, mert akkor látsz teljes képet. Kiderülhet, hogy az első vásárlást érdemes magasabb költségen megszerezned, ha az újravásárlóid aránya és az 1 év alatt elköltött vásárlási összeg magas.

Lényegtelen, irreleváns mutatók

Marketing ügynökségek kedvenc parasztvakító prezentációs eszköze, amikor irreleváns mutatókkal magyarázzák ügyfelüknek az eredménytelen kampány-bizonyítványt. (Sokszor voltam fültanúja, nagyon mulatságos.) Beszélnek a rengeteg kattintásról, meg arról, hogy milyen magas az átkattintási arány. Aztán rátérnek, hogy kapott a hirdetés sok lájkot, meg megosztást és még a Facebook oldal követői szám is nőtt. És, hogy a konverziók…ő…hát…abból sajnos kevés volt.

Aztán vannak az egy fokkal jobbak, akik nagy mennyiségű konverziót hoznak, csak azt nem érted, miért nem látszik ez a bevételi oldalon.

Nos, talán megdöbbentelek, de a konverziók száma önmagában nem értelmezhető. Neked a konverzió költségére kell fókuszálnod és arra, hogy áll összhangban az előzetesen kalkulált értékeiddel. Hiába 50 darab konverzió, ha az egy vásárlási konverzió 9000 forint, holott Te 5000 forintban maximalizáltad ennek értékét. Nagy valószínűséggel a megtérülési arányod is gyatra.

A „ma” bevételéből élsz meg, nem a holnapiból

Múltkor olvastam valahol ezt a tanácsot: ne az azonnali vásárlókra fókuszálj, hanem azokra, akik most ugyan nem, de később vásárolhatnak Tőled. Akkor kövesd ezt a stratégiát, ha csődbe akarsz menni!

Ha eredménytelen a marketing tevékenységed és nem tudsz ma értékesíteni, akkor nem fogod tudni működtetni a vállalkozásodat. Természetesen egy induló vagy 1-2 éves vállalkozásnál sokkal magasabbak a konverziós költségek és alacsonyabbak a megtérülési arányok, de ha csak jövőre akarsz értékesíteni, egyáltalán nem biztos, hogy még „élsz akkor”.

Automatizmusok jövője

Figyelve a Google és a Facebook hirdetési platform fejlődési irányát, egyre inkább az automatizmusok felé mennek el. Te, hirdetőként csak a célszámokat – pl. konverzió, cél-megtérülés – meg, néhány paramétert, mondatot határozol meg és minden mást intéznek a rendszerek.

Minél közelebb kerül ez a jövő, annál inkább tudnod kell a marketing matekodat, hogy a hirdetési rendszerek a legjobb megtérüléssel szállítsák Neked a konverziókat.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli marketing hadvezére és azokat a cégvezetőket akarom a csapatommal segteni, akikben megvan a lehetőség, hogy kiemelkedő vállalkozást építsenek.je.

Az alábbi űrlapon le tudod tölteni a fent említett marketing matek kalkulátort, hogy megtudd mennyit ér meg maximum egy kattintás, feliratkozó, vásárló, valamint milyen megtérüléssel számolhatsz a kampányodban.