legyen tiszta, átlátható és megfelelően kalkulált a biznisz matekod

A rossz biznisz matek tönkreteszi a cégedet

Ha ekkora kárt nem is okoz – szerencsédre –  akkor biztosan akadályozza a vállalkozásod fejlődését. Megdöbbenve tapasztalom, hogy kisvállalkozások milyen hasra ütésszerű árképzéssel dolgoznak és milyen homályos biznisz matekkel irányítják a cégüket.

Sok gyártó/szolgáltató vállalkozás vezetőivel folytatott párbeszédem summázott kivonata következik.

Mennyibe kerül a terméked?

X forintba (bruttó)

Mennyi a nyereséged egy terméken?

Kb. 30% 

A nettó bevételed mekkora részét forgatod vissza a marketingbe?

Ez változó. Általában annyit, amennyi a költségek kifizetése után marad.

Értem. És hogy állapítod meg, hogy mennyit ér meg neked 1 konverzió vagy lead?

Nem tudom megállapítani. Maximum utólag kiszámolom, milyen megtérülést értem el.

Ez nagy baj. Nem utólag, hanem előre kell kalkulálni. Ha nem tudod mennyit ér meg Neked egy konverzió vagy egy lead, akkor nem tudod optimalizálni a marketing költségeidet, valamint azt sem, melyik marketing csatornára kell az erőforrásaidat összpontosítanod.

Ekkor már látni szoktam a cégvezető szemében a zavartság jeleit, de muszáj, hogy egészen beletúrjak a lelkébe, mert csak akkor érem el nála, hogy teljesen újra gondoljon mindent és elinduljon a megfelelő irányba.

Folytassuk is a párbeszédet!

Mennyit adsz el a termékedből havonta?

Z darabot.

Osztok, szorzok és jön a végső döfés.

Ebből hogy jön ki a havi fix fizetésed? Mert nekem nem áll össze a matek.

Nem veszek ki fix fizetést, abból gazdálkodok, ami marad. (Ez csak egy válasz a sok közül, találkoztam sok tucat másikkal is.)

És hogyan teremted így elő annak az embernek a fizetését, akit a helyedre vagy a te tehermentesítésedre veszel fel? Az ugyanis jelenleg nem szerepel a kiadás oldalon és biztos megérzi a céged egy havi 5-600 000 forint új tétel megjelenését.

E mondatom után általában hatalmas csend következik.

Képezz megfelelően árat!

A letaglózás után persze azonnal segítek is, hiszen csak így tudok értéket adni a velem szemben ülő és épp a romjaiban lévő cégvezetőnek.

Először is, ezekből a tételekből képződik megfelelően az ár:

– Elábé (Eladott Áruk Beszerzési Értéke) vagy előállítási költség

– Munkabér

– Rezsi

– Marketing

– Nyereség

– Adók

Ha ezek bármelyikét kihagyod, borul minden. És fontos az is, hogy helyén kezeld a paramétereket! Sok cégvezető keveri össze például az árrést és a nyereséget. A fenti párbeszédben pont ezt a példát mutattam be.

Amennyiben úgy érzed, nálad sem tökéletes a biznisz matek, akkor érdemes leellenőrizned a direkt erre a célra készített biznisz matek kalkulátorral.

Ebből pontosan látni fogod:

– megfelelő árral dolgozol vagy változtatnod kell rajta

– mennyi darabot kell eladnod a termékeidből ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat

– mennyit ér meg Neked egy vásárlási konverzió

– mekkora adózás utáni nyereséggel kalkulálhatsz

– mekkora adóterheid lesznek

– mekkora a nyereséged 1 db terméken, illetve ez hogyan változik a bevételnövekedés hatására

– mekkora éves nyereséggel kalkulálhatsz

“Ennyiért nem tudom eladni.”

Gyakran kapom ezt a választ, amikor valaki a táblázat kitöltése után látja, mennyiért kéne adni a termékét ahhoz, hogy gazdaságilag is eredményes legyen a vállalkozása. Ez esetben sajnos az a rossz hírem van: nem elég jó a terméked vagy rossz célpiacot határoztál meg. Ha még gonoszabb akarok lenni, akkor az is lehet, hogy benned van a hiba és egy jobb értékesítési képességekkel bíró ember lazán eladná ennyiért vagy másfélszer ennyiért.

Pláne, hogy az ár egy teljesen relatív.

„Ennyit nem tudok eladni a termékemből havonta”

Ez a másik visszatérő reakció. A helyzet viszont ugyanaz, mint az előző bekezdésben. Valami nem jó: az üzleti modelled, az árad, a terméked, a célpiacod. Egy biztos: változtatnod kell!

Az ökölszabály: 2 000 000 forint / ember

Kulcsár Tibortól (Kulcs-Soft alapítója) tanultam a következő ökölszabályt: ahhoz, hogy folyamatosan növekvő, nyereséges vállalkozásod legyen, 2 000 000 forint elábé mentes bevételt kell megtermelnie a cégednek alkalmazottanként.

Leírom még egyszer, hogy biztosan megjegyzed: 2 000 000 forint elábé mentes bevétel alkalmazottanként. Vagyis, ha egyedül vagy a cégedben 2M forintot (nettó) kell termelned. Ha ketten, akkor 4M-t, ha hárman 6M-t.

A szám persze lehet több vagy kevesebb, az arány megtartása a lényeg. Mert, ha 1,8M-t termelsz és felveszel magad mellé egy embert, akkor nem termelhettek ketten 2,2M-t. Muszáj, hogy meglegyen a 3,6M, különben felborul a matekod és vele együtt a céged.

Természetesen tökéletesen tisztán, legálisan működő cégről beszélek, ahol az alkalmazottak teljes bérre vannak bejelentve, Te is minden hónapban felveszed a cégvezetői fizetésedet, minden adót befizetsz és az év végén keletkezett nyereségből viszed haza az igazi nagy pénzt.

Mekkora bevételt és nyereséget tervezel idén?

Gyakran találkozom azzal, hogy a cégvezetők havi bevételben gondolkoznak és az lebeg a szemük előtt, hogy havonta mekkora bevételt akarnak elérni. javaslom, vedd át inkább a kiemelkedő cégvezetők gondolkozását, akik 1 (sőt, inkább 3-5-10) évre előre, szinte forintra pontosan megmondják, mekkora bevételt és ahhoz mekkora nyereséget terveznek. Ennél még fontosabb: el is érik azt.

A céljaid eléréshez igazítsd a gondolkozásod!

Azaz határozd meg mekkora éves árbevételt és nyereséget akarsz elérni és folyamatosan azon gondolkozz, dolgozz, hogy megvalósítsd! Hidd el, teljesen másképpen jár majd az agyad! Rájössz, hogy végtelen lehetőségek állnak a rendelkezésedre.

Valakinek nagyon fog fájni a 27%-os áremelés – csak Katások figyelmébe

Egy rövid bekezdés erejéig a Katásokhoz is szólok. Remélem, hogy vállalkozói ambícióid nem merülnek ki évi 12 000 000 forint megkeresésénél! Ez esetben viszont érdemes előre kalkulálnod a Kft-be való átlépés és az azzal járó költségnövekedés terheivel.

Kapásból ÁFA körbe fogsz tartozni, ami azt jelenti, hogy a termékeid árát alapár + ÁFA áron kell megállapítanod. Ha nem kalkulálsz már jó előre ezzel és egyszer csak meglepetésszerűen 27%-kal drágábbak lesznek a termékeid, a vásárlói bázisod bizony apadni fog vagy legalábbis a vásárlások gyakorisága egészen biztosan. Persze megteheted, hogy ezt benyeled, de akkor meg a Te nettó bevételed esik 27%-kal, amit azt gondolom, szintén nem szeretnél.

Plusz ott van még a fizetésed és az ahhoz kapcsolódó járulékköltség, ami szintén komoly terhet jelent és kihat a biznisz matekodra.
Javaslom: készülj előre és úgy képezd az áraidat, hogy a Kft-re való átállással ne omoljon össze a teljes költségvetésed.

Legyen rendben a biznisz matekod!

Ne csinálj olyan céget, ahol homályos vagy rosszul kalkulált biznisz matek van! Felesleges. Gürcölsz, dolgozol, belehalsz és kínok keservek között veszed ki belőle a pénzt. És általában nem annyit, amennyit szeretnél.

Egy megfelelő biznisz matekra épített cégben is sok teendő van. Szorgalmasan, hatékonyan, keményen kell dolgoznod abban is. Bele kell tenned a rengeteg munkát, energiát, pénzt. Ám ez estben a teljesítményeddel egyenes arányban nő a céged bevétele, nyeresége és persze a jó hírneve.

Te melyikre vágysz?

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli vezetője.

Az alábbi űrlapon le tudod tölteni a fent említett biznisz matek kalkulátort, hogy megtudd mennyi darabot kell eladnod a termékeidből ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat, mennyit ér meg Neked egy vásárlási konverzió, mekkora adózás utáni nyereséggel kalkulálhatsz, mekkora adóterheid lesznek, mekkora a nyereséged 1 db terméken, illetve ez hogyan változik a bevételnövekedés hatására és mekkora éves nyereséggel kalkulálhatsz.

A rossz biznisz matek tönkreteszi a cégedet

Ha ekkora kárt nem is okoz – szerencsédre –  akkor biztosan akadályozza a vállalkozásod fejlődését. Megdöbbenve tapasztalom, hogy kisvállalkozások milyen hasra ütésszerű árképzéssel dolgoznak és milyen homályos biznisz matekkel irányítják a cégüket.

Sok gyártó/szolgáltató vállalkozás vezetőivel folytatott párbeszédem summázott kivonata következik.

Mennyibe kerül a terméked?

X forintba (bruttó)

Mennyi a nyereséged egy terméken?

Kb. 30% 

A nettó bevételed mekkora részét forgatod vissza a marketingbe?

Ez változó. Általában annyit, amennyi a költségek kifizetése után marad.

Értem. És hogy állapítod meg, hogy mennyit ér meg neked 1 konverzió vagy lead?

Nem tudom megállapítani. Maximum utólag kiszámolom, milyen megtérülést értem el.

Ez nagy baj. Nem utólag, hanem előre kell kalkulálni. Ha nem tudod mennyit ér meg Neked egy konverzió vagy egy lead, akkor nem tudod optimalizálni a marketing költségeidet, valamint azt sem, melyik marketing csatornára kell az erőforrásaidat összpontosítanod.

Ekkor már látni szoktam a cégvezető szemében a zavartság jeleit, de muszáj, hogy egészen beletúrjak a lelkébe, mert csak akkor érem el nála, hogy teljesen újra gondoljon mindent és elinduljon a megfelelő irányba.

Folytassuk is a párbeszédet!

Mennyit adsz el a termékedből havonta?

Z darabot.

Osztok, szorzok és jön a végső döfés.

Ebből hogy jön ki a havi fix fizetésed? Mert nekem nem áll össze a matek.

Nem veszek ki fix fizetést, abból gazdálkodok, ami marad. (Ez csak egy válasz a sok közül, találkoztam sok tucat másikkal is.)

És hogyan teremted így elő annak az embernek a fizetését, akit a helyedre vagy a te tehermentesítésedre veszel fel? Az ugyanis jelenleg nem szerepel a kiadás oldalon és biztos megérzi a céged egy havi 5-600 000 forint új tétel megjelenését.

E mondatom után általában hatalmas csend következik.

Képezz megfelelően árat!

A letaglózás után persze azonnal segítek is, hiszen csak így tudok értéket adni a velem szemben ülő és épp a romjaiban lévő cégvezetőnek.

Először is, ezekből a tételekből képződik megfelelően az ár:

– Elábé (Eladott Áruk Beszerzési Értéke) vagy előállítási költség

– Munkabér

– Rezsi

– Marketing

– Nyereség

– Adók

Ha ezek bármelyikét kihagyod, borul minden. És fontos az is, hogy helyén kezeld a paramétereket! Sok cégvezető keveri össze például az árrést és a nyereséget. A fenti párbeszédben pont ezt a példát mutattam be.

Amennyiben úgy érzed, nálad sem tökéletes a biznisz matek, akkor érdemes leellenőrizned a direkt erre a célra készített biznisz matek kalkulátorral.

Ebből pontosan látni fogod:

– Megfelelő árral dolgozol vagy változtatnod kell rajta

– Mennyi darabot kell eladnod a termékeidből ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat

– Mennyit ér meg Neked egy vásárlási konverzió

– Mekkora adózás utáni nyereséggel kalkulálhatsz

– Mekkora adóterheid lesznek

– Mekkora a nyereséged 1 db terméken, illetve ez hogyan változik a bevételnövekedés hatására

– Mekkora éves nyereséggel kalkulálhatsz

“Ennyiért nem tudom eladni.”

Gyakran kapom ezt a választ, amikor valaki a táblázat kitöltése után látja, mennyiért kéne adni a termékét ahhoz, hogy gazdaságilag is eredményes legyen a vállalkozása. Ez esetben sajnos az a rossz hírem van: nem elég jó a terméked vagy rossz célpiacot határoztál meg. Ha még gonoszabb akarok lenni, akkor az is lehet, hogy benned van a hiba és egy jobb értékesítési képességekkel bíró ember lazán eladná ennyiért vagy másfélszer ennyiért.

Pláne, hogy az ár egy teljesen relatív.

„Ennyit nem tudok eladni a termékemből havonta”

Ez a másik visszatérő reakció. A helyzet viszont ugyanaz, mint az előző bekezdésben. Valami nem jó: az üzleti modelled, az árad, a terméked, a célpiacod. Egy biztos: változtatnod kell!

Az ökölszabály:
2 000 000 forint / ember

Kulcsár Tibortól (Kulcs-Soft alapítója) tanultam a következő ökölszabályt: ahhoz, hogy folyamatosan növekvő, nyereséges vállalkozásod legyen, 2 000 000 forint elábé mentes bevételt kell megtermelnie a cégednek alkalmazottanként.

Leírom még egyszer, hogy biztosan megjegyzed: 2 000 000 forint elábé mentes bevétel alkalmazottanként. Vagyis, ha egyedül vagy a cégedben 2M forintot (nettó) kell termelned. Ha ketten, akkor 4M-t, ha hárman 6M-t.

A szám persze lehet több vagy kevesebb, az arány megtartása a lényeg. Mert, ha 1,8M-t termelsz és felveszel magad mellé egy embert, akkor nem termelhettek ketten 2,2M-t. Muszáj, hogy meglegyen a 3,6M, különben felborul a matekod és vele együtt a céged.

Természetesen tökéletesen tisztán, legálisan működő cégről beszélek, ahol az alkalmazottak teljes bérre vannak bejelentve, Te is minden hónapban felveszed a cégvezetői fizetésedet, minden adót befizetsz és az év végén keletkezett nyereségből viszed haza az igazi nagy pénzt.

Mekkora bevételt és nyereséget tervezel idén?

Gyakran találkozom azzal, hogy a cégvezetők havi bevételben gondolkoznak és az lebeg a szemük előtt, hogy havonta mekkora bevételt akarnak elérni. javaslom, vedd át inkább a kiemelkedő cégvezetők gondolkozását, akik 1 (sőt, inkább 3-5-10) évre előre, szinte forintra pontosan megmondják, mekkora bevételt és ahhoz mekkora nyereséget terveznek. Ennél még fontosabb: el is érik azt.

A céljaid eléréshez igazítsd a gondolkozásod!

Azaz határozd meg mekkora éves árbevételt és nyereséget akarsz elérni és folyamatosan azon gondolkozz, dolgozz, hogy megvalósítsd! Hidd el, teljesen másképpen jár majd az agyad! Rájössz, hogy végtelen lehetőségek állnak a rendelkezésedre.

Valakinek nagyon fog fájni a 27%-os áremelés – csak Katások figyelmébe

Egy rövid bekezdés erejéig a Katásokhoz is szólok. Remélem, hogy vállalkozói ambícióid nem merülnek ki évi 12 000 000 forint megkeresésénél! Ez esetben viszont érdemes előre kalkulálnod a Kft-be való átlépés és az azzal járó költségnövekedés terheivel.

Kapásból ÁFA körbe fogsz tartozni, ami azt jelenti, hogy a termékeid árát alapár + ÁFA áron kell megállapítanod. Ha nem kalkulálsz már jó előre ezzel és egyszer csak meglepetésszerűen 27%-kal drágábbak lesznek a termékeid, a vásárlói bázisod bizony apadni fog vagy legalábbis a vásárlások gyakorisága egészen biztosan. Persze megteheted, hogy ezt benyeled, de akkor meg a Te nettó bevételed esik 27%-kal, amit azt gondolom, szintén nem szeretnél.

Plusz ott van még a fizetésed és az ahhoz kapcsolódó járulékköltség, ami szintén komoly terhet jelent és kihat a biznisz matekodra.
Javaslom: készülj előre és úgy képezd az áraidat, hogy a Kft-re való átállással ne omoljon össze a teljes költségvetésed.

Legyen rendben a biznisz matekod!

Ne csinálj olyan céget, ahol homályos vagy rosszul kalkulált biznisz matek van! Felesleges. Gürcölsz, dolgozol, belehalsz és kínok keservek között veszed ki belőle a pénzt. És általában nem annyit, amennyit szeretnél.

Egy megfelelő biznisz matekra épített cégben is sok teendő van. Szorgalmasan, hatékonyan, keményen kell dolgoznod abban is. Bele kell tenned a rengeteg munkát, energiát, pénzt. Ám ez estben a teljesítményeddel egyenes arányban nő a céged bevétele, nyeresége és persze a jó hírneve.

Te melyikre vágysz?

Szia, Jóljárt Dávid vagyok a Netchilli vezetője.

Az alábbi űrlapon le tudod tölteni a fent említett biznisz matek kalkulátort, hogy megtudd mennyi darabot kell eladnod a termékeidből ahhoz, hogy elérd üzleti céljaidat, mennyit ér meg Neked egy vásárlási konverzió, mekkora adózás utáni nyereséggel kalkulálhatsz, mekkora adóterheid lesznek, mekkora a nyereséged 1 db terméken, illetve ez hogyan változik a bevételnövekedés hatására és mekkora éves nyereséggel kalkulálhatsz.